14 Juni 2016
Werknemers opleiden om de gevaren van social engineering te herkennen is één van de belangrijkste manieren om vertrouwelijke bedrijfsinformatie te beschermen.
Informatiedieven gebruiken vormen van social engineering zoals phishing en pretexting om mensen te misleiden zodat ze vertrouwelijke informatie geven en/of kwaadaardige software installeren.
Volgens een rapport dat in 2015 door Verizon werd gepubliceerd over gegevensinbreuken, speelden phishing-aanvallen een rol in meer dan twee derden van de gevallen van cyberspionage in de afgelopen drie jaar. Uit het onderzoek bleek dat meer dan 23% van de ontvangers phishing-mails opent en dat 11% zelfs de bijlagen opent.
Over de hele wereld worden nog altijd heel wat computers besmet met malware. De Anti-Phishing Working Group (APWG) berekende dat wereldwijd in 2015 op elk moment ongeveer 33% van de computers besmet was.
Om zichzelf te beschermen moeten bedrijven een uitgebreid informatiebeveiligingsprogramma hebben, gecombineerd met technologie die inkomende e-mails onderschept, zoals firewalls, antivirussoftware en content filtering. Voor financiële transacties kan een procedure worden ingevoerd zodat op meerdere niveaus een goedkeuring moet worden gegeven. Sommige bedrijven maken gebruik van phishing-tests met social engineering om zwaktes bij de werknemers te identificeren en met oplossingen te komen.
Even belangrijk als deze veiligheidsmaatregelen, is te zorgen dat werknemers op de hoogte zijn van social engineering zodat ze pogingen met deze vorm van oplichting kunnen verwijderen of negeren.
Geef werknemers tijdens veiligheidsopleidingen informatie over de risico's die verbonden zijn met het delen van persoonlijke gegevens en bedrijfsinformatie via het internet. Zorg ook voor geheugensteuntjes op het werk (posters, berichten in de nieuwsbrief, enz.) zodat iedereen phishing altijd op het netvlies heeft staan.
Zorg dat u en uw werknemers op de hoogte zijn van de gevaren van social engineering.